Θα τολμήσω λίγη συζήτηση αλλά «μεστή» που λέμε Κεφαλλονίτικα για την Αστερίδα, το νησί της ενέδρας των μνηστήρων με σκοπό το φόνο του Τηλέμαχου κατά το γυρισμό του από την Πύλο.
Στο θέμα αυτό υπάρχει μια λάθος σκέψη:
Σαν κυρίαρχο σημείο της τοποθεσίας της ενέδρας μέχρι τώρα έχει αναδειχθεί το ξερονήσι Αστερίδα, Discoglio,ή Δουλίχα (μακρόστενη) κατ΄ άλλους και όχι ο πορθμός της σημερινής Ιθάκης.
Ο Όμηρος τον πορθμό (κανάλι) αναφέρει σαν τόπο ενέδρας και τον συγκεκριμενοποιεί στο ύψος της Αστερίδας μόνο πληροφοριακά στους τέσσερεις τελευταίους στίχους της (δ) ραψωδίας της Οδύσσειας, για να γίνει κατανοητή γεωγραφικά η διαφυγή του Τηλέμαχου προς Εύμαιον.
Η πρώτη πληροφορία για την ενέδρα των μνηστήρων δίδεται από τον Αντίνοο στους στίχους:
(δ – 670)
ἀλλ᾽ ἄγε μοι δότε νῆα θοὴν καὶ εἴκοσ᾽ ἑταίρους,
ὄφρα μιν αὐτὸν ἰόντα λοχήσομαι ἠδὲ φυλάξω
ἐν πορθμῷ Ἰθάκης τε Σάμοιό τε παιπαλοέσσης,
Αντίνοος.
(μετάφ.)
“Μὰ πλοῖο δώστε μου γοργό καὶ εικοσαριά συντρόφους
καρτέρι νὰ τοῦ στήσω ἐγὼ καὶ νὰ παραμονέψω
μὲς στὰ στενὰ ἐκεῖ τοῦ Θιακιοῦ καὶ τῆς παιπαλοέσσης Σάμης,”
Εδώ φαίνεται καθαρά ως τόπος ενέδρας για το φόνο του Τηλέμαχου κατά την επιστροφή του από την Πύλο όχι το νησί Αστερίδα, αλλά γενικά ο πορθμός μεταξύ Σάμου – Ιθάκης.
Χρησιμοποιώντας τη λέξη παιπαλόεσσα Σάμη προδίδει το σημείο και τον τρόπο ενέδρας.
Το “παιπαλοέσσης Σάμης” σημαίνει κατά τον Όμηρο η Σάμος η απόκρημνη, η τραχεία, που μαζί με αυτά τα γνωρίσματα έχει και πολλές αναδιπλώσεις, πτυχές, κολπίσκους – κρυψώνες δηλαδή κατάλληλους για να στήσει κάποιος ενέδρα . Με αυτή την έννοια χρησιμοποιεί πάντα την παραπάνω λέξη ο Όμηρος. (Ν-17- 33, Ω-78, γ-170, δ-671, λ-480, Μ-168, Ρ-713, ρ-204).
Η δεύτερη αναφορά του πορθμού χωρίς αναφορά στην Αστερίδα γίνεται από τη Αθηνά όταν συμβουλεύει και πληροφορεί τον Τηλέμαχο ότι οι μνηστήρες του έχουν στήσει ενέδρα «εν πορθμώ Ιθάκης τε Σαμοίο τε»…
(ο – 30)
μνηστήρων σ᾽ ἐπιτηδὲς ἀριστῆες λοχόωσιν
ἐν πορθμῷ Ἰθάκης τε Σάμοιό τε παιπαλοέσσης.
(μετάφ.)
κρυφὸ καρτέρι σοῦ ‘στησαν οἱ πρῶτοι ἀπ’ τοὺς μνηστῆρες,
μὲς στὸ πορθμό Ιθάκης και Σάμου παιπαλοέσσης.
(Πάλι ο κατατοπιστικός χαρακτηρισμός της Σάμου σαν παιπαλόεσσα και πάλι χαρακτηριστικός τόπος ενέδρας ο πορθμός μεταξύ των δύο νησιών).
Στο τρίτο σημείο όμως αναφοράς της ενέδρας αναφέρεται σε συγκεκριμένο σημείο του πορθμού. Η αναφορά γίνεται από τον ίδιο τον ποιητή πράγμα που δείχνει την λεπτομερή γεωγραφική γνώση του επί της περιοχής, αφού επιλέγει το πιθανότερο σημείο της ενέδρας μια και αυτό το σημείο διαθέτει δυο απέναντι (αμφίδυμα) απάνεμα λιμάνια, άρα επιλογή ασφαλούς θέσης αναμονής με οποιοδήποτε «καιρό» δηλαδή άνεμο.
Οι στίχοι λοιπόν:
(δ – 845)
μνηστῆρες δ᾽ ἀναβάντες ἐπέπλεον ὑγρὰ κέλευθα
Τηλεμάχῳ φόνον αἰπὺν ἐνὶ φρεσὶν ὁρμαίνοντες.
ἔστι δέ τις νῆσος μέσσῃ ἁλὶ πετρήεσσα,
μεσσηγὺς Ἰθάκης τε Σάμοιό τε παιπαλοέσσης,
Ἀστερίς, οὐ μεγάλη· λιμένες δ᾽ ἔνι ναύλοχοι αὐτῇ
ἀμφίδυμοι· τῇ τόν γε μένον λοχόωντες Ἀχαιοί.
(μετάφ.)
… ” Η Αστερίδα είναι λέει ο ποιητής σε ένα σημείο του πορθμού στη μέση της θάλασσας, νησί βραχώδες όχι μεγάλο (και για να δίνει λεπτομέρειες μάλλον όχι γνωστό), ανάμεσα (μεσσηγύς) Ιθάκης και Σάμου με δύο λιμάνια αμφίδυμα, δηλαδή από τη μια και την άλλη της πλευρά το καθένα (εκατέρωθεν), καλά και ασφαλή (ναύλοχα) για πλοία”.
Ας δούμε όμως κάποιες κατατοπιστικές φωτό:
Στη φωτό πρώτο πλάνο το λιμάνι Καμίνι, σε μικρή απόσταση μπροστά η Αστερίδα και στο βάθος ευθεία το λιμάνι της Ιθάκης Πόλι (εκεί που τελειώνει ο δρόμος στο βουνό).
Το λιμάνι Δουλίχα (απέναντι από το Πόλι της Ιθάκης), δίπλα και βορειότερα λίγο από την παραλία Καμίνι .
Στη φωτό διακρίνεται καταμεσής της θάλασσας το νησάκι Αστερίς, πρώτο πλάνο το λιμάνι Δουλίχα (Ευρετή) και απέναντι αριστερά η είσοδος του πολύ καλού λιμανιού Πόλι (της Ιθάκης).
Και συνεχίζοντας στη προηγούμενη μετάφραση μετά τις άνω φωτό, γίνεται κατανοητό ότι τα δυο λιμάνια που εννοεί ο Όμηρος είναι το σημερινό λιμάνι Πόλι στο Σταυρό της Ιθάκης από τη μια και της Ευρετής (σημερινό λιμάνι Δουλίχα), ή το λιμάνι Καμίνι από την άλλη πλευρά, αντικριστά μεταξύ τους. Η άποψη ότι αυτά τα λιμάνια είναι επί της ίδιας της νησίδας είναι απλά μια άποψη που δεν έχει στήριγμα για να είναι πραγματική και απόλυτη. Και τα «ανεμόδαρτα» βράχια στους παρακάτω στοίχους, φυσικά ήταν, ή στην Σάμο, ή στην Ιθάκη ανάλογα με την εκάστοτε θέση του πλοίου (από δω και από εκεί του πορθμού), αν και κατά τα λόγια του Αντίνοου μάλλον υπήρχε προτίμηση στη Σάμο τη παιπαλόεσσαν, δηλαδή τη Σάμο με τα πολλά κρησφύγετα λόγω ανάγλυφης ακτής.
(π – 365)
Καὶ τότε τοῦ Εὐπείθη ὁ γιός ὁ Ἀντίνος, σ’ αὐτοὺς εἶπε•
“Ὠχοῦ, πῶς ἀπ’ τὸν ὅλεθρο οἱ θεοὶ τόνε γλυτώσαν;
Στὰ βράχια τ’ ἀνεμόδαρτα σκοποὶ καθόνταν πάντα,
κι ἀπανωτὰ ξαλλάζανε• καὶ σὰ βουτοῦσε ὁ ἥλιος,
δὲν ξενυχτούσαμε στὴ γῆς, παρὰ μὲ τό καράβι
γυρνούσαμε ὡς τὸ χάραμα, φυλάγοντας καρτέρι
θάνατο στὸν Τηλέμαχο, νὰ πᾶμε πιάνοντάς τον.
Στη φωτό απεικονίζεται το Β. τμήμα του πορθμού όπου:
1) Κόλπος Καμίνια
2) « Πόλι
3) « Δουλίχα
Τώρα υπάρχει και η Ομηρική λέξη «μεσσηγύς» στη φράση “μεσσηγὺς Ἰθάκης τε Σάμοιό τε” που έχει λάβει από Ομηριστές διάφορες έννοιες.
Φανερώνει απλά ίσες αποστάσεις από απέναντι πράγματα όπως λέμε μεταξύ, ή ανάμεσα, απλά και μόνο αυτό.
Δεν έχουμε παρά να τη δούμε πως χρησιμοποιείται παντού στην Οδύσσεια και την Ιλιάδα στους στίχους Ε-769, Θ-560, Λ-573, Ψ-521, ο-528, χ-341.
Παραθέτω δυο παραδείγματα για την αλήθεια των λεγομένων σχετικά με τη χρήση της λέξης μεσσηγύς από τον Όμηρο:
(ο -526)
ὣς ἄρα οἱ εἰπόντι ἐπέπτατο δεξιὸς ὄρνις,
κίρκος, Ἀπόλλωνος ταχὺς ἄγγελος· ἐν δὲ πόδεσσι
τίλλε πέλειαν ἔχων, κατὰ δὲ πτερὰ χεῦεν ἔραζε
μεσσηγὺς νηός τε καὶ αὐτοῦ Τηλεμάχοιο.
τὸν δὲ Θεοκλύμενος ἑτάρων ἀπονόσφι καλέσσας…
(μετάφ.)
Τέτοια καθὼς τοῦ μίλησε, πετάει πουλὶ δεξά του,
τοῦ Ἀπόλλωνα μαντάτορας γοργόφτερος πετρίτης•
εἶχε ἀγριοπερίστερο στὰ νύχια καὶ μαδοῦσε,
κι ἀνάμεσα Τηλέμαχου καὶ καραβιοῦ σκορποῦσε
φτερὰ. Κι ὁ Θεοκλύμενος τὸν πῆρε ἀπὸ τοὺς ἄλλους…
(χ -341)
τοι ὁ φόρμιγγα γλαφυρὴν κατέθηκε χαμᾶζε
μεσσηγὺς κρητῆρος ἰδὲ θρόνου ἀργυροήλου,
αὐτὸς δ’ αὖτ’ ᾿Οδυσῆα προσαΐξας λάβε γούνων,
καί μιν λισσόμενος ἔπεα πτερόεντα προσηύδα:
(μετάφρ).
Κ’ έτσι την κούφια λύρα-του στο χώμα την αφήκε,
ανάμεσα σε κύπελλο και σ’ ασημένιο θρόνο,
κι αυτός έτρεξε κ’ έπιασε το γόνυ του Δυσσέα,
κ’ εκλιπαρώντας έλεγε με λόγια φτερωμένα:
Ένα άλλο στοιχείο που μπορούμε να αντλήσουμε από τα λόγια των μνηστήρων αυτών που επέστρεψαν μα και αυτών που είχαν παραμείνει στο παλάτι του Οδυσσέα είναι ότι δεν πρέπει να υπήρχε οπτική επαφή μεταξύ του σημείου της ενέδρας εναντίον του Τηλέμαχου και του παλατιού, ή της πόλης της Ιθάκης, γιατί δεν θα έψαχναν πλοίο για να ειδοποιήσουν τους μνηστήρες της ενέδρας να γυρίσουν πίσω όταν επέστρεψε το πλοίο του Τηλέμαχου στο λιμάνι της πόλης Ιθάκης.
Απλά την εποχή εκείνη αλλά και για πολύ αργότερα η συνεννόηση γινόταν με ανάμματα φωτιάς και έτσι θα τους ειδοποιούσαν πολύ πιο εύκολα.
Η ταυτόχρονη επιστροφή τους φανερώνει και ένα άλλο στοιχείο, ότι άρα έπιασαν το πλοίο, μόνο που ο Τηλέμαχος δεν ήταν μέσα και απογοητευμένοι επέστρεψαν ακολουθώντας το. Η αναγκαστική συνάντηση των δύο πλοίων μνηστήρων και Τηλέμαχου τεκμηριώνεται επειδή όπως φαίνεται ούτε
θαύματα «αοράτου πλοίου» γινόταν τότε, γιατί έτσι η θεά Αθηνά δεν θα έδινε οδηγίες προς τον Τηλέμαχο να ταξιδέψει μόνο νύκτα και να αποφεύγει τας «θόας νήσους» την ημέρα.Θα τους έκανε αόρατους και καμία ανησυχία. χα χα.
Όπου οι προαναφερόμενες «θοαί νήσοι» είναι οι έχουσες γενικώς ψηλά και απότομα βουνά που από μακριά δίνουν την εικόνα «κοφτερού» νησιού και επί του προκειμένου συμπερασματικά άσχετα από διάφορες θεωρίες συγκεκριμενοποιούνται στα σημερινά νησιά Κεφαλονιά και Θιάκι.
Έπειτα από πού και ως που ανακατεύουμε κάποιοι τις Εχινάδες νήσους ως τας θόας ??
Η Αθηνά δεν αναφέρεται σε κοφτερά νησιά (ο – 33) «ἀλλὰ ἑκὰς νήσων ἀπέχειν εὐεργέα νῆα,», για νησιά σκέτα λέει και προφανώς εννοεί τη Σάμο και την Ιθάκη ώστε ο Τηλέμαχος να φυλάγεται γιατί στις ακτές τους «βολτάρουν» περιμένοντάς τον οι μνηστήρες.
Με όλα τα ανωτέρω αναφερόμενα πιστεύω ο καθείς πανεύκολα κοιτώντας έναν απλό γεωγραφικό χάρτη μπορεί να αντιληφτεί την πορεία της επιστροφής του πλοίου του Τηλέμαχου και τη θέση της πόλης της Ομηρικής Ιθάκης.
Εάν σας κούρασα υπάρχουν και άλλα “αστέρια” εκτός της Αστερίδας όπως το παρακάτω που δεν ξέρω αν ξεθολώνουν το μυαλό, ή το θολώνουν.
Τα πάντα σχετικά γαρ!
Αστερίς με τα όλα της, να και οι αποκρημνοι βράχοι να και τα λιμάνια της!!
Αμφιβάλετε ακόμα ??
Χα χα χα χα χα.
Επιπλέον μια συμβουλή για τους ερευνητές Ομηριστές:
Την ανωτέρω φωτό τη βλέπετε σχετική με το όλο θέμα, ή άσχετη??
Για όσους την θεωρούν άσχετη δεν έχουν το δαιμόνιο του ερευνητή, γιατί αν κάτι τέτοια «αστέρια» δεν την «πέφτανε» στον Πάρη δεν θα είχαν γραφτεί τα Ομηρικά έπη και δεν θα υπήρχε αντικείμενο για ψάξιμο… Κάντε λοιπόν την αυτοκριτική σας.
Καμία αντίρρηση?
Hello Boys λοιπόν, ιδού (αποκάτω), η Ιθάκη γυμνή χωρίς χιτώνες και πέπλα μυστηρίου:
Για περισσότερες πληροφορίες επί της χαρτογράφησης στο προηγούμενο άρθρο μου “Ομηρική Ζάκυνθος”
Ταπεινή μου άποψη ότι η Αστερις είναι τα Σισσια με Ομηρική Σάμο διοικητικά μιλώντας από Σισσια έως σημερινή Σαμη, και Ομηρική Ιθάκη από Σισσια έως Δράπανο Αργοστολίου, ο καλύτερος φυσικός λιμένας της Κεφαλονιάς για ναυτική βάση με αμυντικές προδιαγραφές (οποίος εισβολέας τολμήσει να εισέλθει στον κόλπο Αργοστολίου περικυκλωνεται πολύ γρήγορα από δυνάμεις που θα συνδράμουν από τα αλλά συμμαχικά μέρη Οδυσσέα – Σαμη, Ζάκυνθος, Δουλιχιον και πάμπολλα λιμάνια τους). Επιπλέον το Δράπανο είναι ο φυσικός λιμένας για εμπορικές εξορμήσεις προς Δυτική Μεσόγειο, Σικελια κλπ.
Σημαντικό στοιχείο που δεν έχει αναφερθεί ποτέ. Υπάρχει μύθος που αναφέρει Ιθακος καταγωγή από νήσο Δρεπανη. Μπορείτε να το βρείτε στο Internet.
Φίλε μου αρχικά μια και περί Ομηρικής Ιθάκης για την ώρα δυστυχώς υποθετικά μιλάμε, όλες οι απόψεις είναι δεκτές.
Όμως αν και σκέφτεσαι στρατιωτικά σωστά για το λιμάνι του Αργοστολίου, μιλάς για πιο σύγχρονες εποχές.
Τα πλοία τότε ναυλοχούσαν συρόμενα έξω στην αμμουδιά.
Έπειτα στο καθαυτό λιμάνι του Αργοστολίου υπήρχαν βάλτοι προς αποφυγήν.
Υπήρχε πρόβλημα ειδοποίησης για κίνδυνο και αν αυτό ήταν εφικτό μέχρι να έρθει βοήθεια οι πειρατές θα είχαν γίνει άφαντοι.
Έπειτα νήσος σαν Δρεπάνη αναφέρεται η Κέρκυρα αλλά ίσως πιο σύγχρονα του Ομήρου.
Το σημερινό Δράπανο προέρχεται από το Σλαβικό Τράπανο που σημαίνει βράχος στη θάλασσα, ονομασία που πιθανότατα είχαν οι σημερινοί Βαρδιάνοι και βαρδιάνοι στην πραγματικότητα πρέπει να πρωτοειπώθηκαν τα μικρά νησάκια εσωτερικά των σημ. Βαρδιάνων προς την Παλική, που όπως ήταν διάσπαρτα έμοιαζαν με φρουρούς (όπως τα νησάκια στα Σίσια).
Στη σημερινή θέση Δράπανο υπήρχε παλιά βραχώδης προεξοχή προς τη θάλασσα, που προφανώς διατήρησε το όνομα Τράπανο το παλιό δηλαδή όνομα των σημερινών Βαρδιάνων.
Άλλωστε η Ελληνική λέξη είναι Δρέπανο όχι Τράπανο που είναι Σλάβικη. {Η Σλαβική γλώσσα δεν περιέχει γράμμα δέλτα (Δ)}.
Και άμα παρά ταύτα διατηρείς την άποψη περί Ιθάκου και Δρεπάνης ευχαριστώ γιατί στον λεπτομερή χάρτη τω Γάλλων που παραθέτω σε άρθρο μου υπάρχει Ν.Δ. του νησιού της Άσσου ακρωτήριο Τράπανο άρα βρήκαμε την Ομηρική Ιθάκη!!!
Χα χα χα χα. Το ψάξιμο είναι λίγο μπέρδεμα φίλε.
Ευχαριστώ για το σχόλιο και το ενδιαφέρον σου.
ἐν πορθμῷ Ἰθάκης τε Σάμοιό τε παιπαλοέσσης,
Μας λες: Εδώ φαίνεται καθαρά ως τόπος ενέδρας ….. όχι το νησί Αστερίδα, αλλά γενικά ο πορθμός μεταξύ Σάμου – Ιθάκης.
Κανείς αγαπητέ κ. Ρόκο δεν το αμφισβητεί αυτό. Ναι στον Πορθμό Ιθάκης και Σάμης υπήρχε το νησί Αστερίς πάνω στο οποίο διαβιούσαν οι Μνηστήρες της ενέδρας επί 1 μήνα και οι μισοί φύλαγαν καρτέρι την ημέρα και οι άλλοι μισοί την νύχτα. Κανείς δεν αντιλέγει. Εσείς ποιος ο λόγος και το χρησιμοποιείτε, είναι νομίζω εντελώς άσχετο με αυτό που θέλεις να αποδείξεις. Στον Πορθμό κοιμούνταν? Και οι άλλοι της άλλης βάρδιας χόρευαν ή τα έπιναν? Να σοβαρευτούμε λίγο. Η δεύτερη αναφορά του πορθμού χωρίς αναφορά στην Αστερίδα γίνεται από τη Αθηνά όταν συμβουλεύει και πληροφορεί τον Τηλέμαχο ότι οι μνηστήρες του έχουν στήσει ενέδρα «εν πορθμώ Ιθάκης τε Σαμοίο τε»…
(ο – 30) ἐν πορθμῷ Ἰθάκης τε Σάμοιό τε … Γιατί σε προβληματίζει το «εν πορθμώ Ιθάκης τε Σαμοίο τε»…αφού οι Μνηστήρες είχαν σαν τόπο διαμονής την Αστερίδα και την μέρα φύλαγαν ενέδρα με το πλοίο οι ημεροσκοποί και την νύχτα οι υπόλοιποι. Επίσης (δ – 845)
μνηστῆρες δ᾽ ἀναβάντες …. Εδώ ο Ποιητής έρχεται στα λόγια μου. Δεν υπάρχει απολύτως κανένας προβληματισμός, απλά επισημαίνει με κάποιες καλές λεπτομέρειες τα πασίγνωστο σε όλους νησί Αστερίς, το οποίο εσύ πιο πάνω απαξίωσες κι όχι ο Ποιητής. όμως πιστεύεις ότι αυτό το απίστευτο βραχονήσι είναι το πραγματικό Αστερίς με τα ανεμοδαρμένα ύψη και με τον οικισμό Αλαλκομενές πάνω του και που δεν μπορεί να προσαράξει ούτε βάρκα? πήγες ποτέ να το πλησιάσεις, όπως πήγα εγώ με κρις κράφ και δεν μπόρεσα να ανέβω πάνω του γιατί δεν μπορείς να το πλησιάσεις? Ξέρεις τι σημαίνει “Μεσσηγύς”, σημαίνει ακριβώς στη μέση, ενώ το Δασκαλιό είναι πολύ κοντά στην Κεφαλονιά και πολύ μακριά 5πλάσια από την Ιθάκη. Πιό κάτω τι σε προβλημάτισε, ότι κανείς δεν έβλεπε απ’ το Παλάτι τι γίνονταν στον θαλάσσιο Πορθμό! Δεν σε προβλημάτισε ότι συνεχώς ταξίδευε επί πολύ ώρα κοντά σε άλλο νησί (σημερινή Κεφαλονιά) ενώ είχε απαγόρευση από την Θεά Αθηνά η οποία του απαγόρεψε να πηγαίνει κοντά σε νησιά, ενώ αυτός πήγαινε κοντά στη σημερινή Κεφαλονιά με όποιο όνομα της δίνεις και μάλιστα για αρκετό χρονικό διάστημα? Κι ας δεχθούμε ότι πήγε όντως από αυτή τη διαδρομή, παρόλη την απαγόρευση της Θεάς. Πως βρέθηκε μπροστά από το πλοίο της ενέδρας το πλοίο των μνηστήρων? Αυτοί δεν τον είδαν ή αυνανίζονταν όταν τους προσπέρασαν. Κι αφού δεν βλέπονταν από το Ανάκτορο, πως ο Αντίνοος φώναξε «Ωχού πως οι Θεοί τον Βοήθησαν» κλπ. κλπ. Αυτό αποκλείει σαφέστατα το Παλάτι στη Σχολή Ομήρου και μάλιστα 1000%. Εδώ τώρα στο τέλος μεγάλε Ιστορικέ έχουμε πρόβλημα με τη Σχολή Ομήρου και συ μου λες ότι ο Τηλέμαχος δεν ήταν μέσα. Αυτό εσύ επισημαίνεις χωρίς απολύτως κανένα άλλο βοηθητικό στοιχείο. Που βγήκε και πήγε στον Εύμαιο? Δεν μας το εξηγείς και δεν έρχεται από δρόμο όλη αυτή η διαδρομή, δεν έχει απολύτως καμία λογική. Προτείνω να κάνουμε ένα συνέδριο όσοι ασχολούμαστε μ’ αυτά τα θέματα για να επιλύσουμε κάποιες απόψεις οι οποίες δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με την τοπογραφία των Νησιών μας αλλά με τις ορέξεις μας και τους στόχους μας. Τα άλλα που γράφουμε είναι για το θεαθήναι. Ο καθένας το μακρύ του και το κοντό του και όλοι είμαστε ευτυχείς! Τα είπαμε και τελειώσαμε. Η παραποίηση των λόγων του Ομήρου και των περιγραφών του είναι απίστευτη και μοναδική. Ο Στράβων στην κυριολεξία στράβωσε εντελώς το Ομ. κείμενο με απίστευτη θρασύτητα και μάλιστα χωρίς ο ίδιος να έχει επισκεφθεί ποτέ την περιοχή, αλλά έγραψε μέσα σε ένα γραφείο στη Ρώμη. Και δεν ήξερε απολύτως κανένα νησί. Άλλωστε η ώρα που έφτασε στην Ιθάκη ο Τηλέμαχος δείχνει απόλυτα την απόσταση και το λόγο που πήγε προς τις Εχινάδες. Και μόνο αυτή η στροφή προς τα εκεί μας οδηγεί ή στο Β. Θιάκι ή στην Λευκάδα. Μόνο που στο Β. Θιάκι δεν υπάρχει ΑΣΤΕΡΙΣ!
Ευχαριστώ για την φιλοξενία!!!
Ξέρετε κύριε Γαζή ότι αν και το μεσσηγγύς το ερμηνεύετε σαν στη μέση ακριβώς και όχι ανάμεσα, εντούτοις εσείς δεν αρχίσατε να διαβάζετε από τη μέση έστω το άρθρο μου, αλλά πλησίον του τέλους με αποτέλεσμα να δείτε μόνο τη φωτογραφία της έμψυχης Αστερίδας που σας συνάρπασε (το ίδιο και εμένα), οπότε φυσιολογικό είναι να έχετε τοσούτας απορίας.
Συνεχίστε λοιπόν διαβάζοντας το άρθρο προς τα επάνω και αν συνεχίσετε να τις έχετε ή για όποια τέλος πάντων σας παραμείνει να προσπαθήσω περισσότερη επεξηγηματική ανάλυση.
Όπως και να έχει πάντως με υποχρεώσατε με την επίσκεψή σας.
Κύριε Ρόκο
Στην ερώτησή σας “Την ανωτέρω φωτό τη βλέπετε σχετική με το όλο θέμα, ή άσχετη;” η απάντηση είναι: Αντιθέτως είναι απόλυτα σχετική: Είναι φωτογραφία της Ναυσικάς ή κάποιας φίλης της όταν παίζανε Beach Volley, τους ξέφυγε η μπάλλα και η Ναυσικά βρήκε τον Οδυσσέα.
Όμως η φωτογραφία του Αντίνοου είναι εντελώς άσχετη! Δεν απεικονίζεται ο μνηστήρας της Πηνελόπης αλλά το τεκνό του Αδριανού. Πάνω από μία χιλιετία διαφορά!
But…Great piece! I really enjoyed it!
Ώ Θεοί !!!
Τελικά επιβεβαιώνεται ο Όμηρος!
Ύπουλη φυσιογνωμία αυτός ο Αντίνοος (Αντί – νους), αλλά δεν με βοήθησε και μένα η θεά Αθηνά όπως τον Τηλέμαχο ώστε να αποφύγω τη νέα «ενέδρα» του.
Της το φυλάω όμως και άμα δει θυσία από μένα να μου γράψει! Χα χα χα.
Ευχαριστώ κύριε Μπέτση που διαβάσατε το άρθρο μου όπως και εκτιμώ το χιούμορ σας που είναι ευφυές.
Και επειδή δεν θα ήθελα να χαθεί ένας τέτοιος τρόπος σχολιασμού που προσδίδει περισσότερο ενδιαφέρον στο άρθρο μου θα αφήσω τον «λάθος» Αντίνοο στη θέση του!
Και πάλι ευχαριστώ.